Les meilleures narrations

Publié: octobre 16, 2009 dans Les meilleures scènes
J’ai déjà lu quelque part, dans un livre enseignant l’art de la scénarisation, qu’intégrer de la narration à un scénario est un truc de paresseux pour facilement se tirer d’affaire. Pourtant, moi quand un film est narraté (je sais, çà ne se dit pas), je plonge immédiatement dans l’aventure dès la première scène. C’est comme si l’on m’invitait personnellement à partager l’expérience du conteur.  C’est probablement mon coté grand bébé de 38 ans qui aime simplement se faire raconter une histoire avant d’aller se coucher. Peu importe. Voici selon moi les meilleures narrations présentées dans les quarante dernières années.
 
 
A Clockwork Orange (1971)
Alex Delarge (McDowell) est incroyablement rigolo mais dérangeant en décochant d’étranges phrases avec un accent dont je suis incapable d’identifier. Unique. Apparemment, Heath Ledger aurait imité la diction du personnage pour son Joker dans The Dark Knight.
"…There was me, that is Alex, and my three droogs, that is Pete, Georgie, and Dim, and we sat in the Korova Milkbar trying to make up our rassoodocks what to do with the evening. The Korova milkbar sold milk-plus, milk plus vellocet or synthemesc or drencrom, which is what we were drinking. This would sharpen you up and make you ready for a bit of the old ultra-violence…."

 

 
 
Taxi Driver (1976)
Robert DeNiro nous fait vivre la solitude grandissante de Travis Bickle, ce vétéran du vietnam insomniaque qui devient dégoûté de la société et vire un peu sur le capot.
"…All the animals come out at night – whores, skunk pussies, buggers, queens, fairies, dopers, junkies, sick, venal. Someday a real rain will come and wash all this scum off the streets. I go all over. I take people to the Bronx, Brooklyn, I take ’em to Harlem. I don’t care. Don’t make no difference to me. It does to some. Some won’t even take spooks. Don’t make no difference to me…"
 
 
 
Goodfellas (1990)
Ray Liotta raconte l’histoire d’Henry Hill de façon énergique frisant presque l’improvisation. A voir pour la trépidante scène où il paranoie parce qu’il se fait suivre par l’escouade narcotique.
"… You know, we always called each other good fellas. Like you said to, uh, somebody, You’re gonna like this guy. He’s all right. He’s a good fella. He’s one of us. You understand? We were goodfellas. Wiseguys. But Jimmy and I could never be made because we had Irish blood. It didn’t even matter that my mother was Sicilian…"
 
 
 
Forrest Gump (1994)
Le monde vu à travers les yeux de cet attardé au cours de son fabuleux périple est parfaitement interprété par Tom Hanks.
"…One day it started raining, and it didn’t quit for four months. We been through every kind of rain there is. Little bitty stingin’ rain… and big ol’ fat rain. Rain that flew in sideways. And sometimes rain even seemed to come straight up from underneath…"
 
 
 
The Shawshank Redemption (1994)
Tout comme dans Million Dollar Baby, Morgan Freeman sait comment rehausser une scène avec sa voix chaleureuse. Quel excellent raconteur!

"…I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about. Truth is, I don’t want to know. Some things are best left unsaid. I’d like to think they were singing about something so beautiful, it can’t be expressed in words, and makes your heart ache because of it. I tell you, those voices soared higher and farther than anybody in a gray place dares to dream. It was like some beautiful bird flapped into our drab little cage and made those walls dissolve away, and for the briefest of moments, every last man in Shawshank felt free…"
 
 
 
Trainspotting (1996)
Ewan McGreggor avec un fabuleux accent écossais raconte les particularités de passer d’héroinomane à "straight" de façon très colorée.
"…Choose Life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television, choose washing machines, cars, compact disc players and electrical tin openers. Choose good health, low cholesterol, and dental insurance. Choose fixed interest mortgage repayments. Choose a starter home. Choose your friends…"
 
 
Fight Club (1999)
Edward Norton (dont le personnage ne sera crédité que comme étant "Le Narrateur") raconte la vie de l’homme urbain moyen découillé par la superficielle quotidienneté. C’est rempli d’observations qui font réfléchir.
"…You wake up at Seatac, SFO, LAX. You wake up at O’Hare, Dallas-Fort Worth, BWI. Pacific, mountain, central. Lose an hour, gain an hour. This is your life, and it’s ending one minute at a time. You wake up at Air Harbor International. If you wake up at a different time, in a different place, could you wake up as a different person?.."
 
 
The Royal Tenenbaums (2001)
Alec Baldwin (le plus vieux des Baldwin et le seul qui n’est pas encore un has-been) avec sa voix profonde procure un peu de réconfort au spectateur qui observe cette froide (mais sympathique) famille dysfonctionnelle.
"…Among the few possessions he left to his heirs was a set of Encyclopedia Britannica in storage at the Lindbergh Palace Hotel under the names Ari and Uzi Tenenbaum. No-one spoke at the funeral, and Father Petersen’s leg had not yet mended, but it was agreed among them that Royal would have found the event to be most satisfactory…"
 


 
 

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